Ruta cap al cim del Cogulló
Mapa de la ruta
   L'itinerari aquí descrit és senzill i no presenta cap dificultat. El recorregut és de 9 km, amb un desnivell suau de 200 m, que a bon pas els podrem fer amb 2h 15 min.

El lloc que proposem és un dels més visitats d'aquest municipi: es tracta del Cogulló, muntanya de 877 m, des d'on podrem gaudir d'una àmplia vista sobre el Cadí, el Pedraforca, Montserrat, etc.

En el seu cim se celebra cada any l'aplec de l'11 de Setembre, on acudeixen també els pobles de Maians, Rajadell i Sant Salvador de Guardiola.

Sortim de la cruïlla del costat de la plaça de l'Ajuntament (1), on hi ha unes banderoles que indiquen direcció a Grevalosa, i cap allí ens dirigirem. Una pista ampla i ben conservada ens porta amb un caminar descansat, entre pins i parcel·les de conreu, fins a una cruïlla on surten diferents camins, just on passa també una línia elèctrica (2).

Agafarem el camí que passa per davant d'una petita barraca de pedra en bon estat, situada enmig d'un camp de conreu. A partir d'aquí el camí comença a pujar cap a la carena amb un pendent no gaire fort. Seguirem la pista i, després d'uns quants revolts, arribarem a una altra cruïlla, on hi ha el canvi de vessant, i on hi ha unes indicacions sobre una pedra vertical. Allí agafarem el trencant de la dreta (3), que ens portara fins al Cogulló.

Vista des del cim    Poc ens podrem equivocar, ja que des d'aquest punt ja divisarem el cim del Cogulló, on podrem veure una senyera i una cabana elevada de fusta per a la detecció dels incendis. A uns 600 m del desviament, si ens hi fixem, al davant d'uns camps, surt també a la dreta el camí de retorn a Castellfollit, que haurem d'agafar en tornar (4).

Però nosaltres continuarem fins al Cogulló. Aquest cim, encara que no gaire alt, té una fabulosa vista, no tan sols sobre les valls del voltant, sinó molt més enllà. Ajudats per una taula de direccions on figura molta informació, podrem conèixer què és cada un dels llocs que hi veiem des d'aquesta fabulosa talaia (5). Abans de baixar cap al poble, podem deixar constància en el llibre de firmes de la nostra estada en aquest indret. Retornarem pel mateix camí, que a uns 650 m baixa bastant ràpid pel fons del torrent (6).

Un altre vista des del cim
Vista des del cim
   Encara que és una pista més dolenta, tampoc té perdua. A 500 m trobarem un camí secundari que marxa a la dreta. Nosaltres continuarem per la pista principal. A uns 900 m, després d'un revolt de 90 graus a la dreta, arribarem a una cruïlla (7) en què marxa un petit sender a l'esquerra que ens portarà al camí d'anada, a prop de la caseta de pedra i de la línia electrica. Un cop a la pista, en uns pocs minuts tornarem a Castellfollit.